woensdag 26 maart 2008

Follow me op Roc ASA


In de 1e ronde woonde ik de presentatie bij rond het begeleidings- en portfolio instrument Follow Me van APS. Leuk hierbij was vooral dat de cursisten zelf ons vertelden hoe alles werkt. Heel bijzonder is wel dat deze cursisten van de opleiding onderwijsassistent helemaal zelfstandig hun opleiding vormgeven. Docent en coach Menno Rood beschreef hoe ze zelf hun roosters samenstellen, zelf hun workshops kiezen en zelf hun opdrachten en leerroute bepalen. Natuurlijk leren, een term die, zoals Rood zelf ook aangaf, intussen helaas wat beladen is. Ik was zeer onder de indruk van de manier waarop we door het programma werden gepraat door "onze" cursiste, die ook prima kon aangeven waar haar sterke en zwakke punten zaten. De basis van de opleiding zit hem dan ook in de zelfreflectie, waarbij een tool als Follow Me dan wordt ingezet om de coachingsgesprekken een richting te geven. Het voert te ver om hier helemaal uiteen te zetten hoe alles georganiseerd is bij de opleiding, maar interessant was het zeker om te zien hoe cursisten met dat stuk zelfverantwoordelijkheid omgaan en hun eigen weg bepalen door hun studieloopbaan.

Geen opmerkingen: