donderdag 27 maart 2008

Leren van een conferentie

Je leert niet alleen van de presentaties en de ontmoetingen tijdens zo'n conferentie. Ik ben ooit geïnspireerd door het boekje Freakonomics van Steven Levitt en Stephen Dubner. In dat boek gaan de auteurs op zoek naar het echte antwoord op een aantal vragen door er eens wat statistieken op los te laten. Door ook eens op die manier te kijken naar het programma kun je een aantal zaken afleiden natuurlijk. Het is, dat ik me dit vanmorgen in mijn hotelkamer realiseerde anders had ik eens wat programmaboekjes van verschillende jaren naast elkaar gelegd om eens wat trends te proberen te ontdekken. Volgende keer beter, zullen we maar zeggen (misschien een idee voor de organisatoren van de volgende conferentie!).

Wat me tijdens deze editie van de conferentie opvalt, is het grote aantal presentaties waarin op het meten en registreren van competenties met een of andere tool wordt besproken. Ook Frans Thijssen van de Leijgraaf was dat opgevallen, hij kwam in totaal op 36 presentaties. Frans en ik hebben een hele tijd geleden al eens met Kennisnet gesproken over dit fenomeen. Het is duidelijk een hot topic. We moeten ons met zijn allen natuurlijk wel afvragen of het slim is om weer op een hele hoop plekken dit wiel moeten gaan zitten uitvinden. Hoewel… "We are smarter then me". Als we de grote gemene deler van al die tools nou eens tegen het licht zouden houden, zou daar dan niet een concept uit komen waarmee competenties goed in gemeten en geregistreerd zouden kunnen worden?

Onderwijslogistiek en flexibiliteit is ook zo'n thema dat regelmatig terugkomt. Terwijl daar in voorgaande jaren met een lichtje gezocht moest worden naar presentaties over dat onderwerp. Nou zal dat niemand verwonderen, natuurlijk, ook dit is een hot topic, wat ook bij MBO2010 hoog in het vaandel staat en waar ook de komende tijd veel aandacht aan besteed gaat worden, zowel bij de afzonderlijke onderwijsinstellingen als bij de ondersteunende organisaties en de sector in zijn geheel.
In elk geval is bij een thema als dit duidelijk dat het flexibiliseren van het onderwijs de implementatie van CGO in afzonderlijke opleidingen overstijgt. Opleidingen zullen veel meer dan nu het geval is op elkaar afgestemd moeten worden om flexibiliteit voor de deelnemers te kunnen realiseren.

Geen opmerkingen: